Publikationer

Nytt ljus över Askeby kloster 2010. Redaktör Sven Hellström

2010 samlade Askeby klosterförening den aktuella forskningen kring Askeby kloster i en populärvetenskaplig och rikt illustrerad bok. Den ger en inblick i livet i det medeltida Östergötland. Här finns artiklar om den högt stående konstnärliga utsmyckningen av klosterkyrkan.

Per Beskow skrev i sin recension i tidskriften Signum 2/2011: Nytt ljus över Askeby kloster, utgiven av den mycket aktiva Föreningen Askeby kloster. Den har lagt upp ett omfattande studieprogram, och genom interaktiv datavisualisering har man återskapat klostret sådant det var under 1400-talet. I detta sammanhang har också boken getts ut med bidrag av olika författare: Dag Lindström skriver om 1400-talets Sverige, Susanne Glöersen om kyrkans Mariabilder, Gerhard Lutz, professor i Köln, om kyrkans krucifix, Anna Bergman om altarbrunet, Alf Härdelin om klostrens andaktsläsning, Lectio divina. Det är ett vackert exempel på hur en bok kan vara vederhäftigt och sakkunnigt skriven och samtidigt pedagogiskt och estetiskt tilltalande.

Boken kostar 100 kr + frakt. Den kan beställas via kontaktformuläret . Den kan också köpas i kyrkan i anslutning en visning.

ASKEBY – KLOSTRET OCH BYGDEN 1999. Redaktör Sven Hellström.

Boken innehåller de föredrag som hölls 1998 inför klosterjubileet samma år. Symposiet om Askeby kloster blev upptakten till den virtuella återuppbyggnaden av Askeby kloster. Bland artikelförfattarna finns Per Beskow som behandlar ämnet De gjorde oss till européer, Ingemar Fägerlind  som tar upp cisterciensernas betydelse för  trädgårdskonst och jordbruk och det finns flera andra intressanta föredrag!

Boken är för närvarande slutsåld.

ASKEBY KLOSTER – om klostertid och klosterliv av Kjell O Lejon, professor i religionsvetenskap, 2008. Illustrerad.

Författaren belyser de internationella aspekterna på klostret, dess inrikespolitiska betydelse, innehavet av fastigheter förutom livet innanför klostermurarna.

Boken kostar 100 kr + frakt och kan beställas via kontaktformuläret eller köpas i kyrkan i anslutning till en visning.

ASKEBY KYRKA OCH KLOSTER av Sven Hellström, fil dr i historia, 2003.

Här får vi en initierad beskrivning av kyrkan och och de rester av klosterbebyggelsen som finns kvar.  De arkeologiska undersökningarna som hade genomförts fram till 2003 beskrivs och författaren ger också en redovisning av det arkivmaterial som har bevarats.

Boken kostar 100 kr + frakt och kan beställas via kontaktformuläret eller köpas i kyrkan i anslutning till en visning.

Sites Cisterciens d’Europe   Cistercian Sites in Europe

I denna guidebok presenterar sig klosterplatser som tillhör Det europeiska förbundet av cisterciensiska kloster och klosterplatser, bl.a. de historiska klostren i Vreta, Askeby, Nydala och Sko. Texterna är skrivna både på det egna språket och på engelska. Boken kostar 150 kr + frakt och den kan beställas via kontaktformuläret eller köpas i kyrkan i anslutning till en visning.

NÄTVERK FÖR HISTORISKA CISTERCIENSKLOSTER Av Birgitta Alinder, 2018

Denna skrift är ett särtryck ur ”Roma kloster och cistercienserna” 2016, 19 sidor, red. Eva Selin. I den berättas i ord och bild om svenska klosterplatser som tillhört inte bara cistercienser utan också franciskaner, johanniter och augustiner från Bure i norr till Dalby i söder. Vem äger klosterplatsen ? Hur har man organiserat sig? Vilka aktiviteter bedriver man.

Häftet kostar 50 kr + frakt och kan beställas hos susanne.gloersen@askebykloster.se

KLOSTREN I VRETA OCH ASKEBY 1462 I maj 1462 besökte det påvliga sändebudet Marinus de Fregeno klostren i Vreta och Askeby. Hans uppdrag var att samla in pengar till ett nytt korståg mot turkarna vilka under medeltiden sågs som ett överhängande hot mot den kristna världen. De båda avlatsbreven, som översatts till svenska, ger oss en inblick både i dåtidens storpolitik och nunnornas liv.

Utgiven 2018, 40 sidor. Boken kostar 50 kr + frakt och kan beställas från klosterföreningen (info@vretaklosterforening.se)